Vikten är det viktiga på husvagnen.
Tiden innan

Lektion  1 i husvagnslära – vikten är de’ viktiga

Gårdagens bakslag låg som en dimma över familjehumöret även på måndagen. Möjligen en lite mer bitande dimma som isar igen alla tappra försök till uppmuntran.

Det var ju vikten som ställde till vår kris igår. Vi hade gått igenom det där med tjänstevikt, totalvikt och måbravikt otaliga gånger. Så här ligger det till: Tjänstevikt är alltså hur tung husvagnen är när den rullar ut från fabriken. Totalvikten är hur mycket vagnen väger efter att man har packat alla kastruller, cyklar och gosedjur. Och måbravikten är således efter att man stannat på campingplatsen, tänt grillen och börjat provsmaka alla delikatesser som ska dukas fram. Fast innan det vidbrända köttet är uppätet… och innan chipsen är slut… och godiset.

Summa summarum är det totalvikten som är viktig (hihi). Bilen har också en totalvikt. Knepet är att om du lägger ihop de totalvikten för husvagnen och bilen så visar summan vilken körkortsbehörighet du måste ha. Står det B på ditt körkort får summa uppgå till högst 3500 kg – om du ska framföra fordonet (hihi, så brukar stora F uttrycka sig och det låter jättekul. Tror att han vill vara extra tydlig med att det inte ens är tillåtet att transportera fordonet med en gaffeltruck eller hur man nu tänker sig att framföra det utan att köra det.)

Nåja, en husvagn och bil väger ofta mer än 3500 kg. Har man då ett utökat B-körkort, eller som Trafikverket kallar det, B96, så får de två totalvikterna uppgå till 4250 kg. Är det en jättestor husvagn du ska ut och åka med så kan du behöva BE-körkort. Då får de väga hur mycket som helst.

Fast nu vet jag inte hur Trafikverket tänkte. Om de tänkte över huvud taget.  Om du har ett B- eller utökat B-körkort och har en stor bil får du alltså köra en jätteliten husvagn. Och med en pytteliten bil får du köra en jättestor husvagn. En liten bil orkar väl inte dra en jättestor husvagn, det borde väl Trafikverkets hjärnkontor ha fattat. Men nej, bestämt är bestämt, så nu är det så.

Tidigare när stora F kollat registreringsbeviset har det alltså stått att vår bil (som är jättestor) får dra 1300 kg. Därför har vi letat husvagnar som väger exakt 1300 kg. Det blir inte någon jättestor husvagn, men nu hade vi hittat en med fyra bäddar och kök. Ja, den hade till och med ett pyttelitet badrum, fast det var så litet så det kommer vi nog inte kunna knö in hela familjen i (jo, vi brukar faktiskt ha familjetandborstning då alla samlas i badrummet. Utom katten, han borstar aldrig tänderna. Han går bara omkring och myser bland tandborstarna och njuter av att alla för en gångs skull är samlade på ett och samma ställe).

När stora F tittade på registreringsbeviset igår kväll, hade 1300 blivit 1100 kilo. Det blir liksom inte mycket till husvagn av det. Ett litet vindskydd på hjul, kanske. Med utedass. Inredning av frigolit. Tak av tunna tyllgardiner med stort ljusinsläpp. Nice! Undrar vilket registreringsbevis han hade tittat i tidigare. Kan ha varit min bil som mycket riktigt är en liten bil (och alltså får dra en STOR husvagn).

Trots att jag är väldigt ny på det här med husvagnar kan jag redan sätta ihop en liten checklista att följa innan du ska köpa en husvagn – för att på ett säkert sätt kontrollera om du får lov att dra den:

  1. Gå till transportstyrelsens e-tjänst Släpagnskalkylatorn på webben.
  2. Knappa in bokstavs- och sifferkombinationen som står på din bil. (Här är ytterst viktigt att det är den bil som du tänkt dra husvagnen med som du anger. Grannens bil brukar ha helt andra siffror och bokstäver och kan således ge fel resultat.
  3. Knappa in bokstavs- och sifferkombinationen på vagnen du tänkt köpa.
  4. Klicka i vilken bokstav du har på körkortet. Voila! Där kommer svaret om du får eller inte får köra.

Ja, då har vi haft Husvagnsprinsessans första lektion i husvagnslära.

Hej svej!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: