Båda händerna på ratten är en förutsättning för att köra säkert.
campingliv,  Husvagnsskolan

Att köra säkert med husvagn – husvagnsskolan del 2

Att ratta säkert är A och O när man är ute med sin husvagn. Del 2 i min husvagnsskola ska därför handla om just det – att köra bil med husvagn på ett säkert sätt. Ja, inte för att jag själv kör (jag sitter mest i baksätet och bloggar eller redigerar bilder), men Stora F är en utmärkt bil- och husvagnsförare så här kommer hans tips till andra husvagnsförare.

I första delen av min husvagnsskola gick vi igenom det här med vikten alltså hur tung husvagn man får dra beroende på vad som står på körkortet. Den här gången ska vi ägna os åt själva körningen och hur man kör säkert. Stora F som är expert inom området delar med sig av sina erfarenheter.

Ingen stress för att köra säkert

Första rådet från Stora F blir att ta det lugnt och absolut inte vara stressad när man kör. Det tar längre tid att köra med husvagn efter sig, dels för att man inte får köra mer än 80 kilometer i timmen, dels för att man måste köra extra försiktigt för att husvagnen (och även bilen och dess passagerare) inte ska skaka sönder. Beräkna alltid extra körtid så att du inte behöver stressa utan kan köra lugnt och säkert. Vid längre körningar är det bra att planera in en extra rast så inte tröttheten smyger sig på.

Jag sitter oftast i baksätet med datorn i knät när vi är ute och åker med husvagnen.

Landsvägskörning med extra allt

Vid landsvägskörning med husvagn gäller egentligen samma sak som när man ska köra säkert utan vagn, fast med extra allt på. Man ska planera sin körning med extra marginal, vara extra förutseende, titta extra långt fram och alltid ha ett extra avstånd till bilen framför. Detta är viktigt eftersom ditt fordon med husvagn blir betydligt tyngre än vanligt och det tar längre tid att bromsa in.

Viktigt är också att öva mycket på att backa, använda backspeglarna och manövrera bilen med husvagn efter sig. Det gör att man känner sig trygg i alla de olika situationer som kan uppstå och därmed även kan lösa dem bättre. Här kan du läsa några tips om hur man gör när man backar med husvagn.

Backspeglar gör att man kan köra säkert med husvagn.
Öva mycket på att använda backspeglarna både vid landsvägskörning och när du ska backa med din husvagn.

Gränna blev eldprovet

Tänk på att hela ditt fordon med husvagn nästan är lika brett som en långtradare. Det går liksom inte att ta sig igenom trånga gränder med en husvagn. Men väldigt smala gator kan funka om man håller tungan rätt i mun. Det riktiga eldprovet utsättes vi för när vi körde från campingen i Gränna. Det gick ganska bra när vi körde dit, kanske hade affärerna hunnit stänga och trafiken var ganska lugn. Men när vi skulle åka från campingen vid lunch-tid några dagar senare var det full kommers i polkagrisbutikerna och alla parkeringsplatser längs huvudgatan var fullsmockade med feta Jeepar och Landrovers.

Ja, det är inget fel med breda bilar, men just på den där smala gatan som då kryllade av folk, bilar, husvagnar och husbilar kändes varje millimeter viktig. Jag satt där bak och höll mig krampaktigt i sätet. Bitvis blundade jag så hårt att tårarna trängde fram. Att mötas på den där gatstensprydda vägen var nämligen helt omöjligt och när vi väl fick en liten lucka mellan de mötande bilarna så körde vi förbi de parkerade Jeeparna med endast någon centimeter till godo.

Då och då pep jag med sammanpressade läppar där i baksätet. Jag vet att jag absolut inte ska öppna munnen i de där lägena. För om jag hade gjort det hade jag bara skrikigt rätt ut ”STOOOP – vi gåååår hem istället!!!”.

Inte en skråma

Men vi behövde inte gå hem och vi behövde inte öppna plånboken för att gottgöra någon repa på de feta Jeeparna heller. Nejdå, allt gick som en dans och Stora F förde oss tryggt genom alla svårigheter utan minsta svordom eller hetsuttryck. Och inte en endaste skråma på vår egen bil eller husvagn heller! En stor stjärna i kanten för det!

Ja, Gränna må vara en jättemysig plats och campingen var jättefin, men jag skulle gärna vilja skicka en vädjan till Grännas stadsplaneringskontor: Bredda vägen eller bygg en ny väg till campingen – en väg som är gjord för breda fordon och där man inte upplåter halva vägbanan till parkeringsplatser. Och sist men inte minst – använd asfalt, vanlig slät asfalt, istället för de fina gatstenarna.

Köra säkert i bilköer

Bilköer kräver lite speciell körteknik. Det man inte ska göra är att köra upp till bilen före och tvärnita för att strax därpå dra i gång sitt tunga ekipage igen och snart tvärnita igen. Det sliter mindre på bromsarna och drar mindre bränsle om man kör mjukare med mindre stop i körningen – ja, lite som att smyga fram.

När vi åkte mellan Färjestaden och Köpingsvik förra veckan, fick Stora F verkligen bevisa att det går att köra mjukt även om kön rör sig ryckigt framåt. Med lite planering i sin körning kunde han köra hela vägen fram till campingens avfart utan att stanna helt. Visst kan jag bli lite stressad av att han segar sig fram och har väldigt långt avstånd till bilen framför. Snart kör någon om oss, brukar jag tänka, men efter ett antal kömil på Öland har jag insett att det nog fungerar ganska bra. Man kommer ju inte snabbare fram bara för att man kör hetsigare och ligger närmare bilen framför.  

Hem med snigelfart

När vi åkte hem från Öland fick vi addera ytterligare några mil köande till resedagboken och ytterligare lite träning på att smyga fram med vagnen. Men nu säger jag god natt Öland. Och till dig som ska ut på vägarna snart igen med din husvagn säger jag kör som en snigel – lugnt, välplanerat och utan hets!

/Sessan

Solnedgång fotograferad genom rutan på väg mellan Färjestaden och Borgholm.

2 kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.